Vaskrs gurmana

Vaskrs je veliki dan koji u hrišćanstvu predstavlja vaskrsenje Isusa Hrista nakon raspeća. Kao praznik spada u grupu onih radosnijih, poput Božića. Toga dana hrišćanski vernici proslavljaju udarni stožer svoje vere koji daje perspektivu verujućima tj. pobedu života nad smrću i prelazak u večni život. Običaj je u Srbiji da se toga dana proslavlja uz bogatu trpezu, da se simbolično farbaju jaja. Jaje predstavlja život u simbolici sa piletom koje se iz njega rađa, nešto poput zametka ili semena života, klice ili feniksa koji oživljava i otelotvoruje se u novom obliku života. Preporuka je da boja bude crvena jer ona simbolizuje radost i ljubav. To je boja vatre koja izbija iz nje. Drugim rečima ljubav je u osnovi života i jedino kroz nju život može imati perspektivu. Dan ima karater radosti, praštanja i duhovnog uzvišenja ali je prigodno učiniti i radost telu što činimo uskršnjim ručkom i druženjem u prijatnom društvu. Teoretski i iz religijskog ugla priča ima svoju vrednost ali s obzirom da ovu priču moramo pogledati iz ljudske perspektive, tj.iz ugla onih koji često greše, pitanje koje se logički nameće jeste: gde je tu greška? Možda će priča “Vaskrs gurmana – bogata slavska trpeza” dati neke odgovore ali jedan od njih je siguran: neumerenost i preterivanje u hrani i piću dovodi do teških bolesti. 

Vaskrs gurmana - bogata slavska trpeza ne znači da je samim tim i lekovita. Neumerenost i preterivanje u hrani i piću dovodi do teški bolesti.

 

VASKRS GURMANA – BOGATA SLAVSKA TRPEZA

 

Ako prošetate gradom za Uskršnje praznike slika koja prvo upada u oči je neverovatna gužva ispred pijaca i prodavnica a naročito u mesarama. Na stranicama antioksidans.com u više navrata pričali smo o upozorenjima koja ovih dana kruže po pitanju česte upotrebe rafinisanih namirnica, šećera, mesa i ostalih namirnica životinjskog porekla. Ipak, da ne budemo prestrogi vegan smarači, Vaskrsu prethodi 50-tak dana strogog posta i nekako je logično da isposnik koji je postio tih 50 dana ima neku vrstu nagrade i poštede da sebe za dane Vaskrsa nagradi dobrom gozbom Evo, iako smo generalno protiv upotrebe nezdravih namirnica, uz činjencu da se radi o isposnicima koji su sebe poštedeli 50-dnevne toksikacije – odobravamo. Ali uz jedan savet: nemojte preterivati i nemojte sebe zatrpavati životinjskim namirnicama jer vaš organizam je nakon dugog isposničkog perioda prešao u stanje pasivnosti i biće vrlo naporno za njega ako ga tako pospanog uvedete u stanje uzbune prvog stepena.

Samo nam recite nešto: od pomenutih 50 koliko ste dana vi bili na postu?

 

Vaskrs gurmana - bogata slavska trpeza ne znači da je samim tim i lekovita. Neumerenost i preterivanje u hrani i piću dovodi do teški bolesti.

Problem koji ovde nastaje je sledeći: naši ljudi ne mogu zamisliti skoro nijedan dan bez mrsne hrane. Većina nijih svo vreme posta najčešće provode u mrsnom jelovniku, obraćajući povremeno pažnju na zdravstvena upozorenja, ali za vreme Vaskrsa nekako sebi posebno daju za pravo da se tih dana mogu extra prejedati jer to je Vaskrs – Božji dan. “Pa nećemo valjda držati dijetu toga dana? Uostalom sve što toga dana pojedemo to ide na slavu Boga” – najčešći je odgovor uskršnjih gurmana. Kao što rekosmo bogata trpeza ima svoju simboliku, ali tek nakon ispunjenja prethodnog uslova – posta. Pa čak i tad treba biti umereniji. Većina nas će Vaskrs tretirati kao alibi za svoju neumerenost u jelu i piću. Budući da nas svaki dan bombarduju informacijama o opasnoj hrani i otrovima Vaskrs dođe kao idealan izgovor jer toga dana, kažu gurmani, uživamo Božju zaštitu.

Realno gledano stvari ipak izgledaju malo drugačije: meso koje pojedemo izazvaće iste efekte kao i ostalih dana, doduše i malo više jer ga ovog puta konzumiramo u većoj količini. Naš sistem za varenje biće ekstra toksikovan, creva će se prepuniti truleži od mesa, masnoća i holesterol će se pristojno razbaškariti u našem kardio sistemu a zavijanje sirene hitne pomoći biće učestalije za vreme praznika. Dakle, većina ljudi će iz stanja uobičajene svakodnevne toksikacije preći u stanje vanredne – ekstra toksikacije. Čast pojedincima koji uživaju Božji “lex specijalis”.

Odmah nakon Uskrsa sledi nam Prvi maj i još jedna zamena teza. Umesto da to bude dan borbe za radnička prava, taj dan se je, po defaultu, pretvorio u još jedan dobar izgovor za dobru gozbu. Tako ćemo još jednom proživeti “deja vu” istu priču iz prethodnog primera – promašena tema i preterivanje u jelu i piću.

Praznici su idealni za rasprodaju loše robe

 

Sa druge strane, ovakvi praznici su idealni za isturanje izvetrelih i ubuđalih zaliha mesa i svemu onome čemu ističe rok jer narod toga dana uglavnom pita samo za cenu – šta je jeftinije? I što je najbitnije, svi su zadovoljni. Trgovci zadovoljno trljaju ruke jer neće morati da bace pomenutu robu a kupci su srećni jer su ugrabili nešto ispod cene. Znate ono: “komšija imam dobru robu, samo za vas… čuvao sam za sebe ali ispoštovaću vas…”. A ono što se ne proda za Uskrs, sačuvaće se za Prvi Maj.

Srbija je zemlja čije tržište predstavlja podivljalu džunglu. Kod nas na tržištu možete kupiti sve i svašta pa tako i pokvareno meso, meso sa otpada, i sumnjivo meso iz uvoza. Ali ovde se ne radi samo o mesu. Što se tiče jaja i kod njih važi ista priča. Rok trajanja ne može proveriti ni sam Sv.Petar a vi kao kupac moraćete da verujete na reč prodavcu, njegovoj savesti i poštenju (neobične reči za Srbiju). Često puta i farba kojom farbamo ta jaja nije prehrambena već ona opasna industrijska, kojoj uopšte nije dozvoljena upotreba u prehrambene svrhe. Da se razumemo: čak i prehrambene boje obeležene oznakama E110, E122 i sl. nose u sebi rizik i etiketu da su opasne po zdravlje i većina ih je zabranjena u Evropi jer stimulišu maligne bolesti. Šta onda reći za ove teničke boje? Ali, nezdrave boje imaju jednu prednost: cena im je niža. To je ono što prevari većinu srpskih potrošača jer većina njih živi na ivici egzistencije i prinuđeni su da ekonomišu u svakodnevnim nabavkama. Zato oni i češće postaju žrtvama jer prodavci sumnjivih boja hvataju svoj plen niskim cenama. Drugi pak podižu cene planski jer time pokušavaju da iste, otrovne boje, uguraju u klasu zdravih: “kupiću ove boje, one su skuplje, sigurno su i zdravije…”. Kada je zarada u pitanju u Srbiji je sve moguće. Ako mogu prodavti trulo meso sa isteklim rokom trajanja pa čak i meso sa otpada, šta mislite koliko savesti će biti prisutno u farbama za jaja?

 

Antioksidans komentar:

 

Vaskrs je praznik koji treba proslaviti u Božjim delima i rečima i proživljavanju Božjeg puta. Bogata trpeza toga dana simbolizuje proslavu pobede života nad smrću ali sve to ima smisla ukoliko ste vi prethodno prošli kroz prvi deo priče tj. 50-dnevni post. U tom slučaju sledi vam nagrada i uživanje u Vaskrsu. Time sibolično proživljavate scenarijo mučenika koji svojim ponašanjem i delima dobija nagradu raja i uživanja. Ali ovako, vi ćete samo pružiti ruku za nečim što vam po prirodi stvari ne pripada jer niste platili cenu toga. Pečeno prase i jagnjetina kojim ćete se gostiti toga dana biće samo čin ugodan stomaku ali ne i Bogu kako obično ljudi zamišljaju. Da se poslužimo malo i izrekama: “onaj koji je izdahnuo vazduh ima puno pravo i da ga udahne”. U pitanju je celovitost priče, jin-jang simbolika. Ne možete izdvajati samo jedan deo. Kod nas bi ta filozofija mogla da izgleda ovako: za vreme posta sam jeo sve a za vreme Vaskrsa ću se razbiti od jela, nema odricanja – život je samo jedan! Međutim Jin-jang kaže sledeće: minus-plus, noć-dan, crno-belo, hladno-toplo, žensko-muško… Ovo su delovi celine a život predstavlja smenu ovih faza. Boravak u jednom ekstremu vodi vas u bolest…

I još nešto: ne budite u zabludi. To što je toga dana Vaskrs nema nikakvog uticaja na poštedu loših efekata hrane po vaše zdravlje. I to što ste toga dana pripremili meso u ogromnoj količini i 10 vrsta kolača neće vas definisati kao jačeg vernika. To je nešto što se čini više radi stomaka a ne radi svoje vere.

VASKRS GURMANA – BOGATA SLAVSKA TRPEZA NE ZNAČI DA JE SAMIM TIM I LEKOVITA. NEUMERENOST I PRETERIVANJE U HRANI I PIĆU DOVODI DO TEŠKI BOLESTI.

 

POGLEDAJTE VIDEO ZAPISE NA TEMU: VASKRS GURMANA

Comments are closed.